Ogólnie o Spiszu i Pieninach

Grupa górska Spisz i Pieniny to dwie różne jednostki geomorfologiczne: Pieniny i Pogórze Spiskie. Pieniny stanowią centralną część tzw. Pienińskiego Pasa Skałkowego ciągnącego się na przestrzeni kilkuset kilometrów od okolic Bratysławy po Ruś Zakarpacką. Dzielą się na trzy mniejsze jednostki:

• Pieniny Spiskie, między doliną Białki a przełomem Dunajca pod Niedzicą. Najwyższy szczyt Żar 879 m.
  • Pieniny Środkowe (Pieniny Właściwe), od Niedzicy do Przełomu Dunajca między Sromowcami Niżnymi a Szczawnicą (w granicach Polski). Najwyższy szczyt Trzy Korony 982 m.
  • Małe Pieniny – sięgające do doliny Popradu, najwyższy szczyt Wysoka (Wysokie Skałki) 1052 m będąca też najwyższym szczytem całych Pienin.
  • Pogórze Spiskie (Magura Spiska) to część Pogórza Spisko-Gubałowskiego znajdująca się pomiędzy Doliną Białki na zachodzie, Pieninami na północy i doliną Popradu na wschodzie. Większość tej krainy znajduje się na terenie Słowacji. Najwyższym szczytem po stronie Polskiej jest Kuraszowski Wierch 1040 m.

Najwyższe szczyty Spiszu i Pienin

Pieniny: Wysoka 1050 m, Smerekowa 1013 m, Trzy Korony 982 m, Wierchliczka 964 m, Watrisko 960 m, Durbaszka 942 m, Borsuczyny 939 m, Nowa Góra 902 m, Wysoki Wierch 899 m.

Szlaki Spiszu i Pienin

W bazie niniejszej strony internetowej zapisano szlaki Spiszu i Pienin o łącznej długości 144 km.

Atrakcje turystyczne Spiszu i Pienin

Najpopularniejsze szlaki i miejsca

Poniżej znajduje się lista najczęściej wybieranych przez Was szlaków w gupie górskiej .

LpSzlak od - doIlość
    13Czertezik - Krościenko nad Dunajcem1393
    14Sokolica - Schronisko PTTK Orlica1392
    15Polana Wymiarki - Czertezik 1279

W oparciu o statystykę najczęściej wybieranych przez Was szlaków, powstała kolejna statystyka - najpopularniejszych miejsc w grupie górskiej .

LPMiejsceIlość
    9Trzy Korony schronisko6907
    10Polana Kosarzyska 6509

Miejscowości turystyczne Spiszu i Pienin

W polskiej części Spisza znajduje się 14 wsi. Poniżej strony internetowe na różny sposób reprezentujące te miejscowości.

• Czarna Góra
  • Rzepiska
  • Trybsz

Spisz i Pieniny

W tym miejscu można zapoznać się z opisami wybranych szlaków Spiszu i Pienin. Jeżeli chcesz zaplanować wycieczkę, to przejdź do opisu wybranego szlaku i wybierz znajdujący się tam przycisk 'Do kalkulatora szlaków'. Jeżeli poniżej nie znajdujesz interesujacego Cię szlaku, to przejdź do 'Kalkulatora szlaków' wybierając ten przycisk:
    Kalkulator szlaków - Spisz i Pieniny

Opisy wycieczek udostępnione przez użytkowników

Użytkownicy portalu udostępniają opisy wycieczek, które odbyli w grupie górskiej Spisz i Pieniny. Oto ciekawsze opisy.

przez Gorce - Majka_W - 2015-09-01 12:38:24

Autor: Majka_W

Opracowano: 2015-09-01 12:38:24

Trasa: Krościenko nad Dunajcem Lubań Polana Morgi Studzionki stacja turystyczna Przełęcz Knurowska Rąbaniska Kiczora Polana Gabrowska Turbacz schronisko Turbacz Obidowiec Stare Wierchy Maciejowa Rabka

przejście tej trasy dokonało się dzięki wspólpracy - jedna osoba wystartowała z Rabki do Krościenka, a druga (czyli ja) z Krościenka do Rabki. Podczas spotkania wymiana kluczyków do aut, by każdy miał czym wracać. Dzień był piękny, niezbyt jeszcze upalny, rano sporo mgieł. Na Lubaniu trwa budowa platformy widokowej. Trasa niezbyt trudna, mimo sporej sumy wzniesień. Jedynie wejście na Kiczorę, a wlaściwie Gabrowską było męczące. No ale w nogach już prawie 30 km. Trzevba też było się dobrze zaopatrzyć, bo pierwsze schronisko na trasie to te pod Turbaczem, czyli po 31 km. Czzas przejścia 11 godzin, w tym 1 godzina postojów.

Trzy Korony z przełęczy Snozka - wujek - 2013-07-26 17:41:07

Autor: wujek

Opracowano: 2013-07-26 17:41:07

Trasa: Przełęcz Snozka Czorsztyn - pawilon PPN Macelak Przełęcz Szopka Trzy Korony Polana Kosarzyska Polana Wymiarki Krościenko nad Dunajcem

Nietypowo, bo po pierwsze najmniej popularnym szlakiem, po drugie - w ramach treningu biegowego, a po trzecie - o dosyć późnej porze dnia. Jednakże każde z tych nieszablonowych rozwiązań ma swoje zalety. Szlak ze Snozki jest długi (10 km) ale niezwykle malowniczy i urozmaicony, bieganie po górach to czasami mordęga lecz daje wielką satysfakcję, a prawie wieczorna pora dnia, to przede wszystkim gwarancja samotności na platformie widokowej Trzech Koron. Tego miejsca oczywiście specjalnie reklamować nie trzeba, polecam natomiast wspomniany niebieski szlak, prowadzący przez urokliwe i rozległe hale pasterskie z ciekawymi widokami na wszystkie strony świata.

Spacer z Krościenka na Dzwonkówkę - mynaszlaku - 2012-11-02 07:44:24

Autor: mynaszlaku

Opracowano: 2012-11-02 07:44:24

Trasa: Krościenko nad Dunajcem Dzwonkówka Jaworzynka Tylmanowa Rzeka

Dzisiejsza podróż na Dzwonkówkę miała bardziej charakter spacerowy, niż tak jak dotychczas kiedy wędrowaliśmy aby zdobywać najwyższe szczyty poszczególnych pasm górskich.

Punktem startowym naszej wyprawy było Krościenko. Z tej miejscowości właśnie wyruszyliśmy czerwonym szlakiem w stronę Dzwonkówki ( 983 m ). Jeszcze przed wejściem na szlak zawitaliśmy do oddziału PTTK. O godzinie 9:20 byliśmy już na szlaku. Aby na niego trafić trzeba za mostem skręcić w lewo. Najpierw trasa prowadziła nas drogą asfaltową. Dopiero na rozstaju skręciliśmy do góry. Jest to w miejscu gdzie mamy kierunkowskaz na drzewie „Do źródła”. Idąc ku górze zostawialiśmy w tyle miejsce, z którego zaczynaliśmy naszą podróż. Po drodze na szczyt mijaliśmy po lewej stronie kapliczkę. Wędrując do naszej Dzwonkówki zdobyliśmy 2 mniejsze szczyty; Stajkowa ( 726 m ) i Groń ( 803 m ). Wreszcie opuściliśmy las i weszliśmy na polanę. Nic w tym dziwnego, lecz kiedy spojrzeliśmy w prawo naszym oczom ukazały się potężne Tatry. Zatrzymaliśmy się tam aby odpocząć i coś zjeść. Oczywiście nie mogło zabraknąć małej sesji zdjęciowej.

Około godziny 12:30 wróciliśmy na czerwony szlak. Musieliśmy uważać ponieważ nasza dalsza trasa miała nas prowadzić już szlakiem żółtym w kierunku Łącka. Na trasie spotkaliśmy bardzo miłą grupę podróżników, którzy wędrowali od strony Przehyby. Szliśmy może z nimi kilkanaście minut lecz zrobili sobie przerwę i dalej kontynuowaliśmy naszą podróż sami. Idąc dalej szlakiem żółtym delektowaliśmy się widokami Tatr i Pienin. Po minięciu kilku gospodarstw dotarliśmy do miejsca ,w którym dochodzi z Tylmanowej szlak zielony.

Właśnie szlakiem zielonym zmierzaliśmy dalej w kierunku Tylmanowej. Szlak na początku nie wydawał się zbyt ciężki. Dopiero w połowie trasy robi się bardzo stromo i trzeba bardzo uważać ponieważ łatwo jest się przewrócić na kamieniach. Po zejściu i minięciu strumyka trzeba uważnie obserwować znaki ponieważ w pewnym momencie należy lekko skręcić w lewo. Od tej pory trasa jest bardzo wąska pomiędzy drzewami i krzewami.

Zbliżając się do końca naszej wędrówki przeszliśmy przez most i skierowaliśmy się na najbliższy przystanek. Kilka minut później dołączyli do nas Ci ludzie, których wcześniej spotkaliśmy. Okazało się, że oni również czekają na autobus do Nowego Sącza.

Trasa

Krościenko – Stajkowa (726 m) – Groń (803 m) – Dzw0nkówka (983 m) – Przełęcz Złotne (782 m) – Błyszcz (945 m) – Tylmanowa

Więcej na naszej stronie

www.mynaszlaku.pl

Sokolica z Krościenka - TomQc - 2012-05-07 19:51:34

Autor: TomQc

Opracowano: 2012-05-07 19:51:34

Trasa: Krościenko nad Dunajcem Sokolica Czertezik Krościenko nad Dunajcem

Krótka wycieczka, dość strome podejście przez ostatnie pół godziny drogi. Bez żadnych trudności o czym świadczyli np. biegacze przełajowi wbiegający na sam szczyt (hardcore!). Na pewno jest to wycieczka w sam raz dla rodziny z dziećmi powyżej 10 lat. Odradzam przejście z małymi dziećmi ze względu na dość strome i niebezpieczne dla dzieci przejścia na wybranej przez nas trasie powrotu. Krew mnie zalewała jak widziałem te płaczące przedszkolaki i upartych rodziców!

Pieniny czyli wszystko co najlepsze - edypus - 2011-12-19 22:06:19

Autor: edypus

Opracowano: 2011-12-19 22:06:19

Trasa: Krościenko nad Dunajcem Polana Wymiarki Przełęcz Szopka Trzy Korony Polana Kosarzyska Polana Wymiarki Czertezik Sokolica Orlica schronisko Szafranówka Wysoki Wierch Durbaszka Wysoka Wąwóz Homole Jaworki

Wycieczka dn. 1.10.2011
    Malownicza wycieczka, pogoda wspaniała, dopisywała przez całe dwa dni plus mgła opasająca łańcuchy górskie Pienin, a także piękny widok Tatr.
    Start o ok 10:00, a koniec w schronisku przed godziną 15:00 i spokojnie był czas na wyprawę do Szczawnicy - spacerkiem ok 1 godz. Na miejscu można było także wypożyczyć rowery. Na ostatnim odcinku trasy trzeba uważać aby nie przegapić szlaku na Wysoką, który w żaden sposób nie jest na trasie oznakowany.